Maxi 95 Ny avgasgenomföring

Detta inlägg är en återblick från ett arbete jag utförde under våren 2012.

Egentligen hade jag från början inte planerat byta avgasgenomföringen denna säsong. Andra småjobb i styrbords stuvfack gjorde dock att durken var bortmonterad, och av den anledningen blev det enklare att se skicket på genomföringen från insidan. Tidigare hade jag endast skrapat på utsidan för att se färgen på materialet på djupet. Någon har sagt att om det inte är rött är det inget att bli hystersikt över.

I alla fall, på insidan var det större flagor av material som jag kunde karva bort. Den stora frågan var då hur mycket godtjocklek som egentligen var kvar på det tunnaste stället. Otroligt svårt att bedömma visuellt. Jag knackade och tryckte med stämjärn runt genomföringen för att se om det skulle ge med sig. Godset verkade solid. Frågan var hur avslappnat jag skulle segla med vetskapen av vad jag sett? Det var sent på meckarsäsongen, och jag hade redan ont om tid. Men när det gäller denna typ av arbeten är det bättre att “fälla än fria”.

Jag använde stämjärn för att hacka bort tilläckligt med plast för att genomföringen skulle gå att bända bort. På vår Maxi 95:a var det en 90-graders böj som var inplastad från insidan. När den var borttagen tog jag en såg och delade på den för att kolla skicket. I vanlig ordning var det gott om godstjocklek kvar. Hade antaglingen hållt  i 40 år till.

Den dagens fortsatta arbete var att hacka bort så mycket plast från insidan som gick att komma åt.

Nästa steg var att fundera på vad jag skulle stoppa dit istället. Kunde man köra med vanlig mässingsgenomföring, eller krävdes något speciellt? De genomföringar som fanns för avgasutsläpp var alla i rostfritt. Tyvärr hade dessa ett rör som stack ut på utsidan, och detta fungerar inte på en Maxi 95:a. Jag såg även ett inlägg om en Maxi 95:a där man höjt genomföringen till någon decimeter ovanför vattenlinjen. En diskussion på ett forum dök också upp i informationsinhämtningen. Jag kunde dock inte hitta något eller någon som sa att mässing inte skulle fungera.

Jag valde till slut en helt vanlig standardgenomföring i mässing. Jag satte även dit en kran. Placeringen fick bli densamma.

Jag tyckte dock att skrovet var något tunt för att dra fast en vanlig genomföring med bult. Jag hade bytt några tidigare, under vattenlinjen där tjockleken är större. Och jag vet att man dra åt hårt. Misstänker att man drar onödigt hårt.

För att göra skrovet tjockare laminerade jag dit tre lager glasfiberväv med epoxi på insidan. Den matta jag använder är ganska tjock. Har man tunnare matta är det bara att lägga på flera lager. För att göra ytan riktigt jämn avslutade jag med helt vanlig epoxispackel.

Hålet är laminerat med tre lager glasfiberväv och ytan spacklad med epoxispackel

Nästa steg var att borra upp hålet från utsidan med en vanlig hålborr.

Den nya genomföringen på plats

För att få ordentligt tätt i gängorna använder jag Loctite gängtätning. Jag kan varmt rekommendera att använda denna gängtätning istället för gängtejp, lin eller något annat kladd. Det blir ordentligt tätt, och så sitter det hårt också efter att gängtätningen har härdat.

Ett problem till att lösa var att nya genomföringen byggde mer ut från skrovsidan. Således skulle avgasslangen pressa på genomföringen, vilket jag inte kunde acceptera. Det skulle vara möjligt att dra en avgasslang på annat sätt för att undvika detta. Följande inlägg  visar en sådan dragning. I mitt fall skulle det innebära att byta avgasslang eller skarva den befintliga.

Jag valde att lösa det genom att montera två vinkelbeslag som avgasslangen fick pressa mot.

Installationen färdig

Förstoring som visar de två vinkelbeslagen som syftar till att avlasta genomföringen

Om jag någon gång byter motor kommer jag självklart att kosta på ny avgasslang också. Jag kommer då att dra avgasslangen på ett sätt så att jag slipper vinkelbeslagen. Då kommer jag även att montera ljuddämparen på skrovsidan i syfte att få mer stuvutrymme.

Leave a comment